Sinema Sadece Sinema Değildir

 

 
BİLGE OLGAÇ
Oylayın
1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız6 Yıldız7 Yıldız8 Yıldız9 Yıldız10 Yıldız
10,00/10 - (1 Kişi)
Loading...

Özellikler

Analitik Düşünme
10


Analiz
10


Araştırma
10


Dekor Seçimi
10


Disiplin
10


Eğitim
10


Entellektüellik
10


Hayal Gücü
10


İletişim
10


Karakter Seçimi
10


Motivasyon
10


Otorite
10


Öykü Anlatım
10


Sezgi
10


Sorumluluk
10


Tecrübe
10


Tespit
10


Yaratıcılık
10


Yorumlama
10


Yönetim
10


Toplam Puan
10

10/ 10

"BİLGE OLGAÇ"
SAYFASINA KATKIDA BULUNUN
BİLGİ EKLEYİN FOTOĞRAF EKLEYİN
 
Doğum Tarihi:1940
Doğum Yeri:Kırklareli
 
Biyografi

(d. 1940 – Kırklareli, ö. 3 Mart 1994 – İstanbul) Sinema yönetmeni, senarist.

Türkiye sinemasına “en uzun soluklu kadın yönetmen” Bilge Olgaç,Cahide Sonku, Nuran Şener ve Feyturiye Esen’den sonra, Türkiye sinemasının dördüncü kadın yönetmeni, aynı zamanda hala “en çok film yöneten kadın yönetmeni” de…

1940 yılında Kırklareli Vize’de doğan Bilge Olgaç, 1962 yılında senaryosunu yazdığı Kısmetin En Güzeli filminde Memduh Ün’ün asistanlığını yaparak sinemaya başlar. Üç yıl sonra 1965’te, ilk filmi Üçünüzü de Mıhlarım dahil, dört film yapar.

İlk yıllarında sinema dünyasında ne işi olduğunu soranlar, “git evine bulaşıklarını yıka” diyenler olur. Bilge Olgaç bunlarla başa çıkmak için kendi deyimiyle “kadın olduğunu unutmaya ve onlara unutturmaya” çalışır. Bu kadın olduğunu unutmak-unutturmak zorunda olduğu sektörün geneli gibi, o da ilk yıllarında sinemayı “ekmek kapısı” olarak görür, erkek kahramanların öne çıktığı “erkek filmleri” yapar.

1980 öncesi, ona Adana Film Festivali’nde en iyi yönetmen ödülü de getiren Linç filmi ile yönetmen olarak adını duyurur. Senaryosunu Yılmaz Güney’in yazdığı Bir Gün Mutlaka en tartışmalı filmi olur, sansürden bazı sahnelerin kesilmesi koşuluyla ve Danıştay kararıyla kurtulur. Avantür filmlerle başladığı sinema yolculuğu toplumsal sorunlara, sınıfsal ve ekonomik koşullarla ilişkili gördüğü kadın sorunlarına eğildiği filmlerle sürer. “Siyasal sinema” örneği olarak da gösterilen filmler ürettiği yıllarda sinemaya dokuz yıl ara vermek durumunda kalır. Sinema sektörünün krizde olduğu 1975-1984 yılları arasında sektör porno film çekerek ayakta kalmaya çalışırken, o porno film çekmeyi reddederek bu yıllarda televizyona reklam filmleri çekerek geçinir. Çoğunun senaryosunu da yazdığı 37 filmi olan Bilge Olgaç, 1994 yılında kedisiyle yaşadığı evde çıkan yangında hayatını kaybeder.

21.Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi Senaryo Ödülü ve 7.Creteil Kadın Filmleri Festivali’nde En İyi Film ve Basın Ödülü alanBilge Olgaç, bir söyleşisinde, sinemasını, sinema yaptığı yıllarda kadın yönetmen olma halini şöyle anlatır: “Sinema aşk gibi. Ben sinemacı olmasaydım ölmüştüm diyorum. O benim hayat kıvılcımım oldu. Ben başladığımda tek başıma idim, (kadın) asistanımız bile yoktu. Biraz zorlandım ama bu bende kaldı. Erkek arkadaşlarıma bunu yansıtmadım. Fakat burada bir hata yaptım. Yıllar sonra diğer (kadın) arkadaşlar bizim kervanımıza katılınca anladım. Ben onlara, erkeklere benzemeye çalıştım, aksamayayım aralarında diye. Oysa kadın kalıp bunu kabul ettirmek belki daha doğruydu. Ama o şartlarda bana o daha uygun geldi.”

Ödüller:

– En İyi Film (Kaşık Düşmanı) / 7. Uluslararası Kadın Filmleri Şenliği 1984
– En Başarılı Senaryo (Kaşık Düşmanı) / 21. Antalya Film Şenliği 1984
– En İyi 3. Film (Kaşık Düşmanı) / 21. Antalya Film Şenliği 1984
– Basın Özel Ödülü (Kaşık Düşmanı) / 7. Uluslararası Kadın Filmleri Şenliği 1984
– En İyi 3. Film (Linç) / 2. Adana Altın Koza Film Şenliği 1970
– En İyi Yönetmen (Linç) / 2. Adana Altın Koza Film Şenliği 1970

Filmografi:
  • Yönetmen (Yönetmenlik yaptığı filmler)
  • Senaryo (Senaristlik yaptığı filmler)
  • Yapımcı (Yapımcılık yaptığı filmler)
  • Eser (Eserini yazdığı filmler)
  • Kurgu (Kurgusunu yaptığı filmler)
Resimler:

 
 Turksinemasi.com
BİLGE OLGAÇ

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir


Saygıyla Anıyoruz