Sinema Sadece Sinema Değildir

 

 
ŞERİF GÖREN
serifgoren1
Oylayın
1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız6 Yıldız7 Yıldız8 Yıldız9 Yıldız10 Yıldız
0,00/10 - (0 Kişi)
Loading...

Özellikler

Analitik Düşünme
10


Analiz
10


Araştırma
10


Dekor Seçimi
10


Disiplin
10


Eğitim
10


Entellektüellik
10


Hayal Gücü
10


İletişim
10


Karakter Seçimi
10


Motivasyon
10


Otorite
10


Öykü Anlatım
10


Sezgi
10


Sorumluluk
10


Tecrübe
10


Tespit
10


Yaratıcılık
10


Yorumlama
10


Yönetim
10


Toplam Puan
10

10/ 10

"ŞERİF GÖREN"
SAYFASINA KATKIDA BULUNUN
BİLGİ EKLEYİN FOTOĞRAF EKLEYİN
 
Doğum Tarihi:14 Ekim 1944
Doğum Yeri:İskeçe, Yunanistan
 
Biyografi

(d. 14 Ekim 1944, İskeçe / Yunanistan), Türk film yönetmeni.

Çocukluğunun ilk yılları İskeçe’de geçti. 1956 yılında dönemin cumhurbaşkanı Celal Bayar adına verilen bir bursu kazanarak Türkiye’ye geldi ve İstanbul Erkek Lisesi’nde okula başladı. Daha sonra bir tanıdık vasıtasıyla Hürrem Erman’ın sahibi olduğu Erman film stüdyosunda kurgucu olarak iş buldu. Sinemayla ilişkisi on sekiz yaşında, 1962 yılındaki bu tesadüfle başladı.

1966’dan itibaren Yılmaz Güney ile çalışmaya başladı. Bu dönemden itibaren Güney ile birlikte senaryo denemelerine başladı. 1970 yılında Yılmaz Güney’in çevirdiği Canlı Hedef filminde yardımcı yönetmenlik yaptı. Gören’in, yönetmen olarak imza attığı ilk film, 1974 yılında senaryosunu Yılmaz Güney ile birlikte yazdığı Endişe filmidir. Bu film kendisine 12. Antalya Film Festivali’nde en iyi yönetmen, Yılmaz Güney’e ise en iyi senaryo ödülü getirdi.

Gören Deprem ve Köprü gibi filmler çekti. 1982 yılında senaryosunu Yılmaz Güney’in yazdığı ve Gören’in yönettiği Yol filmi, aynı yıl düzenlenen Cannes film festivalinde en iyi film ödülünü aldı. Tarık Akan, Melike Demirağ, Halil Ergün gibi önemli oyuncularla çalıştığı bu film anlatımı ve konusuyla halen Türk sinemasının en önemli filmlerinden biri olarak kabul edilmektedir.

Gören Yol filminden sonra yeni çalışmalar yaptı. Sinema hayatının son döneminde Tomruk, Sen Türkülerini Söyle, Kurbağalar, Yılanların Öcü gibi önemli filmler çekti. 1993 yılında çektiği Amerikalı filminden sonra bir daha film çekmeyeceğini açıkladı. Neden olarak da bu filmin yeterince ilgi görmemesi olarak gösteren Gören, sinema dilinin toplumla uyuşmadığını belirtmiştir.

Amerikalı filminden sonra sinemadan uzak kalsa da son dönemlerde Serseri Aşıklar, Kırık Ayna ve Ah İstanbul adlı dizileri yönetti. Son olarak babasına ithaf ettiği İskeçe 1955 adlı kısa filmi çekti; filmin tamamlanmasından kısa bir süre önce babasının vefat etmesiyle bu filmi babasına izletemedi.

Şerif Gören’in yaşamı ve sineması, Ali Karadoğan’ın 2005 yılında Phoenix Yayınları’ndan çıkan Film Çeviriyorum Abi: Şerif Gören Sinemasında Öykü Söylem ve Tematik Yapı adlı kitabında incelendi.

Bir dönem Antalya Film Festivali jüri başkanlığı yapan Gören, festivalin git gide film şirketleri egemenliğine girdiği ve özgünlüğünü yitirdiği gerekçesiyle 2007 yılında bu görevinden istifa etti.

Çalışmaları

Şerif Gören, 1980 öncesi Türk sinemasına damgasını vuran, Metin Erksan ve Ömer Lütfü Akad’ın başlattığı, Yılmaz Güney’in ise altın çağını yaşattığı toplumsal gerçekçilik akımının ikinci kuşağını oluşturan başlıca yönetmenlerdendir. Kendisinin de her fırsatta dile getirdiği gibi Yılmaz Güney ile olan dostlukları ve işbirlikleri sayesinde deneyimlerinden ve yaratıcılığından daha etkin bir şekilde yararlanma ve bunları çalışmalarında daha iyi bir şekilde kullanma fırsatı bulmuştur.

Gören sinema sektöründe pek çok farklı işte çalışmıştır. Yönetmenlik çalışmalarının dışında senaryo, kurgu, post-prodüksiyon, müzik direktörlüğü ve oyunculuk deneyimleri de yaşamıştır.

Filmlerindeki karakterlerin genelde sistem tarafından yok edilmeye çalışılan ya da sisteme uyum sağlayamayan güçlü karakterler olması, Şerif Gören sinemasının en temel ve ayırıcı özelliklerinden biridir. Gören, sinemasında işlediği konuları kendi zamanındaki güncel sorunlardan alır. Kişinin yaşadığı dünya ile olan psikolojik savaşı, toplumdaki düzensizlikten kaynaklanan ağır yaşam koşulları, göçlerin sebep olduğu kimlik bunlarımları ve kentleşmeden kaynaklanan yabancılık duygusu Şerif Gören’in sıklıkla işlediği konular arasındadır. Gören, sinemanın sanatsal gücünü kullanarak alt tabakanın kendi içinde yaşadığı hayata eğilmiş ve pek çok yer altı hikâyesini sinemayı kullanarak gün yüzüne çıkartmıştır. Kent, göç, kimlik, var oluş ve gelenekler gibi ana temeller üzerinden eserler vermiştir.

Dönemin önde gelen oyuncuları ile çalışan Gören genelde ara rollerde bulunan ve izleyicinin dikkat etmediği pek çok oyuncuya alışmışın dışında roller vererek izleyicinin dikkatini çekmiş bu yönüyle de sinemasına oyuncu ve karakter zenginliği katmıştır.

Gören, dönemin teknik imkânsızlıklarına rağmen filmlerinde kullandığı efektler ile Türk sinemasına pek çok yenilik katmıştır.

Ödüller

– En İyi 3. Film (Firar) / 7.Siyad Türk Sineması Ödülleri 1985
– Uluslararası Sinema Eleştirmenleri Ödülü (Derman) / 24. Karlovi Vary Festivali 1983
– En İyi 2. Film (Derman) / 20. Antalya Film Şenliği 1983
– Altın Hançer (Derman) / Şam Film Festivali 1984
– Uluslarası Film Klüpleri Federasyonu Ödülü (Derman) / Uluslarası Film Klüpleri Federasyonu 1983
– En İyi Yönetmen (Endişe) / 12. Antalya Film Şenliği 1975
– Yaşam Boyu Onur Ödülü / 36. Antalya Film Şenliği 1999

Filmografi:
  • Yönetmen (Yönetmenlik yaptığı filmler)
  • Senaryo (Senaristlik yaptığı filmler)
  • Yapımcı (Yapımcılık yaptığı filmler)
  • Oyuncu (Rol aldığı filmler)
  • Kurgu (Kurgusunu yaptığı filmler)
Resimler:

 
 Turksinemasi.com
ŞERİF GÖREN


Saygıyla Anıyoruz